چه زمانی تبلیغات نامزد‌های ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آغاز می‌شود؟ ده‌ها شهید و زخمی در حمله جدید ارتش رژیم صهیونیستی به غزه (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) حزب‌الله لبنان سکوی «گنبد آهنین» را منهدم کرد تل‌آویو قصد دارد ۲۵ جنگنده اف-۳۵ از آمریکا بخرد بزرگ‌ترین رزمایش ناتو در دریای بالتیک آغاز شد وال‌استریت‌ژورنال از دیده‌شدن نشانه‌های زوال عقل در بایدن خبر داد نخست‌وزیر انگلیس: وضعیت غزه هولناک است | از طرح آمریکا برای آتش‌بس حمایت می‌کنیم زاکانی: رای می‌آورم! باقری کنی: انتظار می‌رود همه کشور‌ها براساس رویکرد فنی آژانس رفتار کنند مرتضوی درحاشیه جلسه دولت: آمده‌ام که بمانم تاکید معاون حقوقی ریاست جمهوری بر بی‌طرفی دولت در انتخابات ۱۴۰۳ لطیفی: آزمون‌های استخدامی در موعد مقرر برگزار می‌شود سلاجقه: قسمتی از حقابه هیرمند رهاسازی شده است دویست و چهل و سومین روز جنگ | شهدای حمله اشغالگران به مناطق مرکزی غزه افزایش یافت ضرغامی: خروج اشیای تاریخی از کشور منوط به تصویب هیئت وزیران شد طحان نظیف: درباره بررسی صلاحیت‌ها گمانه‌زنی نشود | مصوبه شورای نگهبان برای تعیین حداقل شرایط وزیر کشور: ۱۵ تیر زمان مرحله دوم احتمالی انتخابات ریاست جمهوری است منع هرگونه فعالیت تبلیغاتی به نفع یا ضرر کاندیدا‌ها در دستگاه‌های دولتی اوجی: پروژه‌های گازرسانی به سیستان‌و‌بلوچستان، به‌زودی افتتاح می‌شوند
سرخط خبرها

نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۴۹۳۷۰
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی
وقتی که موج انقلاب همه جا را فراگرفت، طبیعی است که دل عناصر ارتش هم مثل دل‌های بقیه مردم تپید.

از زمانی که امام خمینی (ره) در سخنرانی شان در قم در سال ۱۳۴۲ با صدای رسا فرمودند: «آقا من اعلام خطر می‌کنم.‌ای ارتش ایران، من اعلام خطر می‌کنم!‌ای سیاسیون، من اعلام خطر می‌کنم!»
ارتش را به عنوان اولین مخاطب در مقابل رژیم ستم شاهی در دفاع از اسلام و مبارزه با استکبار جهانی قرار دادند.

وقتی که موج انقلاب همه جا را فراگرفت، طبیعی است که دل عناصر ارتش هم مثل دل‌های بقیه مردم تپید. در ارتش هم بعضی در صفوف جلو از نهضت و انقلاب اعلام پشتیبانی کردند، در خیابان‌ها راه افتادند و به صورت علنی یا مخفی موضع گیری کردند.

اولین اعتصاب پر زرق و برق و پر رونق از دبیرستان نظامی مسجد سلیمان شکل گرفت که طبق گزارش ساواک هشتصد دانش آموز نظامی در حمایت از مردم دست به اعتصاب غذا زدند که فردای آن روز هم این هشتصد دانش آموز نظامی به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند. در لشکر ۷۷ خراسان، افسران جزء و درجه داران دست به اعتصاب غذا زدند که روحانیون مبارز مشهد نیز اطلاعیه‌ای دادند و از آن‌ها حمایت کردند که به قول ارتشبد قره باغی، لطمه بسیار بزرگی به ساختار ارتش وارد شد. از ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ هم زمان با خروج شاه، جمعی از کارکنان پایگاه‌های هوایی شاهرخی (همدان) و وحدتی (دزفول) دست به اعتصاب غذا زدند.

راه پیمایی گروهی از افسران، همافران و درجه داران پایگاه هوایی بندرعباس در محوطه پایگاه در روز ۳۰ دی ۵۷ و گزارش یک عنصر ساواک از اعلامیه کارکنان پایگاه وحدتی دزفول در میدان انقلاب تهران در سال۱۳۵۷و تظاهرات ششصد نفر از همافران و کارکنان هوانیروز در اصفهان از جمله این اعتصابات بود.

پخش نوار‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) ترغیب سربازان به فرار و تشویق نظامیان به حضور در تظاهرات و هماهنگی با مردم، از جمله اقدامات ارتش بود.

سروان صیاد شیرازی با روحانیون اصفهان از جمله آیت ا... خادمی و حجت الاسلام والمسلمین سالک نیز جلساتی برقرار و اعلامیه‌ها یا نوار‌های سخنرانی امام خمینی (ره) را از آنان تهیه می‌کرد. شورای عالی ارتش در ساعت ۱۰:۳۰ روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تشکیل و به اتفاق فرماندهان تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خون ریزی بیشتر بی طرفی خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان‌های نظامی دستور داده شد که به پادگان‌های خود مراجعت کنند.

بیعت همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن احساس استقلال در سازمان ارتش را بیدار کرده و این احساس در کل ارتش سرایت کرد.

حضرت امام (ره) در سخنانشان فرمود که بحمدا... با خواست خدای متعال و پشتیبانی ارتش، این نهضت انقلاب اسلامی به نتیجه رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->